How to write an
essay? Here is the steps to writing an essay>
Viết một bài luận
như thế nào. Ở đây sẽ trình bày trình tự cụ thể các bước để viết một bài luận.
Câu hỏi thường gặp khi tìm tài liệu
Làm sao để tìm các nguồn tài liệu phục vụ cho đề tài của mình?
Cố gắng mở rộng hoặc
thu hẹp khái niệm của keywords mà bạn sử dụng để tìm kiếm. Ví dụ, nếu tìm bằng
cụm từ "Policing the Internet to Make Egyptian Society Safer and
Friendlier" và không tìm được kết quả nào, hãy mở rộng thành cụm từ “Policing
the Internet”. Khi tìm bằng cụm từ đó và bạn nhận được hàng nghìn kết quả, hãy
thu hẹp phạm vi tìm kiếm bằng cụm từ “Policing the Internet and Egypt”. Nếu bạn
vẫn không tìm được tài liệu ưng ý, có nghĩa là bạn đã sử dụng sai keywords. Hãy
tìm một từ khác trong cơ sở dữ liệu hoặc những keywords của những bài báo có
liên quan đến đề tài của bạn.
Làm sao để biết nguồn thông tin đó có tính hàn lâm (academic)
Những nguồn tài liệu
academic thường được viết bởi các học giả, những nhà nghiên cứu và đã được
trình bày ở các hội thảo chuyên ngành. Ngoài ra, còn là những đề tài được
nghiên cứu sâu, và viết có chất lượng. Nếu bạn tìm được một tài liệu như thế, bạn
sẽ mất rất nhiều thời gian để nghiên cứu nó (ví dụ như nội dung quá cao siêu,
khó hiểu).
Tôi có cần trích dẫn tất cả những tài liệu mình đọc?
Không. Nếu bạn nhận
thấy cả mười tài liệu đều chung một ý tưởng – đó là ý tưởng phổ thông (common
idea) và không cần trích dẫn. Nếu ý tưởng là độc đáo (unique), nhất định cần
trích dẫn nó. Nếu bạn không chắc đó là ý tưởng phổ thông hay độc đáo, hãy chọn
cách an toàn là trích dẫn lại nó. Thể hiện ý tưởng của bạn bằng các liên hệ bên
ngoài không làm giảm điểm số của bạn mà sẽ khiến lý luận của bạn thêm vững chắc.
Nếu bạn có ý tưởng, nhưng không phải là người khởi đầu ý tưởng đó, đừng cố biến
nó thành của mình, đó là đạo văn (plagiarize) và bạn chắc chắn sẽ bị điểm thấp
cho bài luận của mình.
Tôi đọc rất nhiều nghiên cứu – nhưng tại sao bài luận của tôi vẫn không hay?
Luận văn được đánh
giá dựa trên nhiều yếu tố, không chỉ riêng việc nghiên cứu đề tài. Trong một
bài luận, phần này thường là chương đầu, được gọi là “Tổng quan về vấn đề
nghiên cứu”, nhưng chưa chắc bạn đã biết cách làm cho nó có sức thuyết phục.
Hãy cẩn thận lỗi “fallacy of authority” – đó là khi bạn tin tưởng rằng “ bởi
người đó đã nói như thế nên chắc chắn là đúng”. Hãy coi nó như những lời quảng
cáo trên ti vi, đừng ngay lập tức tin tưởng vào nó. Bạn cần có lý do và dẫn chứng
cụ thể để chứng minh điều đó. Bằng chứng là tất cả những gì một bài báo khoa học
thể hiện.
Nên làm gì khi tôi không nhớ được nguồn của trích dẫn
Khi đó, bạn không thể
sử dụng trích dẫn đó. Hãy nhớ rằng khi tìm được một ý tưởng hay, hãy viết nó ra
một tờ note riêng , và nhớ kẹp tất cả các tờ note về cùng một đề tài với nhau.
Tổ chức khoa học sẽ giúp bạn rất nhiều trong quá trình viết bài luận, bởi bạn có
thể sắp xếp các ý tưởng (tờ note) theo các thứ tự khác nhau một cách trực quan
để tiện cho việc viết bài luận. Nhớ rằng mỗi nguồn trích dẫn của bạn cần có đầy
đủ thông tin yêu cầu trong mục Tài liệu tham khảo (Works Cited) và được đánh
đúng thứ tự trong bài luận của bạn.
Kỳ sau: Bước 1a. Tìm
tài liệu trên Internet (Researching on the Internet)
(from: www.aucegypt.edu)
Research FAQ
How can I find more sources on my topic?
Try broadening or
narrowing the keywords you're using in your search strings. For example, if you
typed "Policing the Internet to Make Egyptian Society Safer and
Friendlier" and you didn't get any hits, broaden your search string to
"Policing the Internet." Or, if you typed "Policing the
Internet" and received thousands of hits, try making your keywords more
specific, such as "Policing the Internet and Egypt." If neither of
these work, you may be searching under the wrong keywords. Go to the Library of
Congress Subject Headings search engine to find the official words your topic.
You could also be looking in the wrong databases. Scroll down the list of the
80+ databases from AUC's Electronic Resources and see if another might better
fit your topic.
How do I know if my sources are academic?
Academic sources are
usually written by scholars or researchers and have references throughout.
Additionally, the topic is treated with depth and the writing style is thick.
If you get a super academic source, it may take you a while to gnaw through it
(i.e., the content is difficult to understand). LEXIS-NEXIS sources usually
aren't academic, but they can be highly informational. JSTOR articles are
probably the most academic, but not necessarily the most readable or useful.
Does everything I read need to be cited?
No. If you can find
the same idea in ten different sources -- that is, if it's a common idea -- it
doesn't need citation. If the idea is unique, however, it does need to be
cited. If you're in doubt as to whether it's common or unique, be on the safe
side and cite it. Referencing your ideas never hurts your grade, and in fact
gives you more credibility. If you take an original idea and don't give credit
for it, but instead try to pass it off as your own, you are plagiarizing and
will receive an F either on your essay or for your class grade.
I've got lots of research -- why isn't my essay good?
Essays are graded
according to more criteria than just research, but perhaps even your
"strong" research isn't so strong. Look to see if you're committing
the fallacy of authority. The fallacy of authority occurs when one believes
that just because such person said so, it is true. For example, just because
Michael Jordan says Wheaties will make you a champion, it does not follow that
eating Wheaties really will make you into a champion. Jordan has supplied no
logic or evidence for his assertion; he instead rests solely on his authority
to make the argument. Even if the director of the Food and Drug Administration
says Wheaties will make you into a champion, don't believe it. You need the
reasoning and evidence that makes the assertion true. Evidence is what academic
writing is all about.
What if I can't remember where I found one of my sources?
Then you probably
can't use it. Prevention is the best measure here. When you find a quotation
you like, write it down on a notecard and keep your notecards together. Write
down the source and the page number (or the site) on the notecard. Keeping your
research organized will make writing the essay easier, as you can play around
with the positioning of the notecards in a varying visual arrangements.
Remember that each source you cite must contain a full entry of information on
your Works Cited page and also be correctly cited in the body of your essay.